Tanker om inspiration
Inspiration er en følelse, der opstår indeni og åbenbarer sig i mit hoved og vil ud.
Jeg går en tur langs åen ind gennem en skov med mine 2 hunde.
Måske ser jeg et stykke smuk mos på en gren og bliver helt betaget af dens overflade, farve og rytmen i knoglestrukturen. Oplevelsen ved sådan et syn kan virke helt overvældende, og jeg vil gerne fortælle oplevelsen videre gennem min keramik og dermed fastholde den.
Jeg føler en samhørighed med det nordiske - de nordiske lande, naturen og kulturen. Når vi f.eks. er i Norge og kommer til en af stavkirkerne, kan jeg bruge det meste af en dag på at gå rundt og rundt om kirken, betragte alle vinkler, mærke alle overflader, indsnuse bjælkernes duft og indleve mig i den måde og det system, bygningen er opført på -bygningens pulsslag. Jeg forsøger at indfange dens ånd.
Jeg bliver nemt fanget af de enkelte, små detaljer i ting. Hvis jeg besøger et vikingemuseum, kan jeg betragte samlingen på et skib i en evighed, eller måden deres hjelme er sat sammen med nitter på. Jeg er nok rimelig træls at være på tur med, for jeg kan bruge 10 gange så lang tid på at se mig mæt på en spændende detalje.
Ler, som materiale, er dybt fascinerende. Der er så mange muligheder, at det kan være frustrerende at skulle vælge noget fra.
Jeg kan godt lide at lave aftryk i leret. Det giver et afbræk i overfladen og skaber kontrast og struktur. Jeg afsætter et spor, et mærke, et mønster og fortæller dermed en historie.
Mit formsprog er med tiden blevet mere organisk end stramt. Min tilgang til leret er undersøgende og legende, derfor er jeg heller ikke en "et-lers-pige". Jeg bruger flere forskellige typer af stentøj, som alle kan noget særligt og dermed bidrager til et mere naturligt, farvet, ekspressionistisk udtryk.