STENMANN SKÅLEN
Et projekt, jeg er blevet meget glad for, og som er vildt inspirerende og meget i "synk" med mine hænders historiefortælling, er STENMANN SKÅLEN.
Den handler om naturen og dens materialer, om vores kulturhistorie med vikinger, landbrug, arbejdsmetoder og levevis, og vores egne indtryk og aftryk af generationernes "levet liv".
Skålen er en arketypisk form, der altid har været brugt i historien. For mig er STENMANN SKÅLEN en skulpturel skål, der sammensmelter mine arbejdsværdier; Natur, Kultur, Liv.
Jeg har en meget legende, undersøgende og nysgerrig tilgang til mit arbejde og er ikke bange for at afprøve nye metoder eller materialer.
Derfor er jeg heller ikke en "et-lers-pige", men eksperimenterer gerne med flere typer.
Jeg arbejder med forskellige slags stentøjsler for at lave en STENMANN SKÅL.
Jeg vidste godt på forhånd, at der kunne/vil opstå revner i tørringen og
brændingen, da de enkelte lertyper krymper forskelligt.
Ved at "påtvinge" dem hinandens selskab vil forskellighederne vise sig.
Mit arbejde er altid efter filosofien om "at se skønheden i det uperfekte",
og derfor er STENMANN SKÅLEN både håndbygget og drejet op.
En ny teknik er afprøvet og tilføjet - den skal fremhæve evt. revner med ædelmetaller og gøre dem til en fordel og en del af skålens fortælling.
Det er teknikken KINTSUGI, som stammer fra Japan.
Jeg er vild med STENMANN SKÅLEN! Den kan noget helt særligt.
Den har saft, kraft og vildskab i sig.
En arketype med udpræget "natur, kultur, liv" - ja, associationerne står i kø:
vikinger, jorderosion, vævet stof, træskibe.
Et ekspressionistisk udtryk i håndtering af materiale, opbygning og prægning.
Det er her, godt håndværk bliver til kunst!